Lesprogramma

In Studio Danstique wordt aan veel vormen van beweging gedaan.
Ons lesprogramma bestaat uit:

Dansvorm waarin techniek en sierlijkheid een grote rol spelen. Uitstekend voor de bewustwording van de lichaamshouding.
De oefeningen worden aan de barre gedaan en ‘au milieu’ (vrije ruimte) waarbij extra aandacht is voor coördinatie, beheersing en uitvoering. In een vergevorderd stadium wordt er gedanst op spitzen.
Alhoewel klassiek een dansdiscipline op zichzelf is, kan het een ideale basis en ondersteuning voor alle andere dansvormen zijn.
Binnen het aanbod van lessen is het mogelijk om op latere leeftijd weer aan klassiek ballet te doen of zelfs om ermee te beginnen.

(vanaf 6 jaar)

Onze kleuterlessen zijn te zien als een reis waarin kinderen, in de leeftijd van 4 tot 6 jaar, spelenderwijs ervaring op het gebied van dans en beweging opdoen.
Op de eerste plaats zijn deze lessen bedoeld om het plezier in dans te stimuleren en te ontwikkelen. Maar daar komt wel iets bij kijken. Wat kun je allemaal met je lichaam doen binnen je fysieke mogelijkheden, en wat kun je technisch en creatief? Hoe vind je het om met anderen een opdracht uit te voeren?
Hier wordt de basis gelegd om van dans te kunnen genieten en te groeien in fysieke en sociale vaardigheden.
In de lessen worden allerlei thema’s uitgewerkt zoals; de jaargetijden, indianen, cowboys, dieren, het circus enz. De kinderen leren bewegen op klassieke muziek.

(leeftijd 4 t/m 6 jaar)

Tijdens kinderyoga worden kinderen op een speelse manier uitgenodigd om in contact te komen met zichzelf en met de buitenwereld. Kinderyoga omvat veel meer dan dat je denkt. Bij het uitbeelden van een verteld verhaal worden kinderyoga houdingen, relaxatie, dans en beweging, ademhaling, massage, meditatie en visualisatie, kinderyoga spelletjes, het gebruiken van verbeeldingskracht, creatief zijn op een kindvriendelijke manier aangeboden en uitgevoerd. Door de afwisseling van actie, beweging, ontlading en rust en relaxatie tijdens kinderyoga (her)ontdekken kinderen de mogelijkheden van hun lichaam. Ook hun innerlijke wereld wordt bij kinderyoga aangesproken. Wat een positief zelfbeeld en een gegrond vertrouwen en innerlijke rust teweeg brengt.

Deze dansvormen zijn ontstaan vanuit de ‘straatdans’ waaraan technieken uit de jazzdans zijn toegevoegd.
De muziek en trendy bewegingen vormen de stijl die je doet denken aan de videoclips van MTV en TMF.
De lessen bestaan uit technische oefeningen en veel danscombinaties. Er wordt aandacht besteed aan ritmiek, isolaties en de specifieke hip hop-swing.

(vanaf 7 jaar)

Is een dansvorm waarbij je met speciale schoenen (voorzien van ijzeren plaatjes) ritmische klanken maakt.
De lessen bestaan uit een warming-up waarbij de voeten en het enkelgewricht losgemaakt worden. Daarna volgen er een aantal oefeningen voor het aanleren en trainen van de specifieke taptechniek. Ter afsluiting wordt aan een danscombinatie gewerkt.
Door heel de les heen speelt ritme een essentiële rol. Bij tapdans denkt men meteen aan Fred Astaire of Gene Kelly, maar het heeft zich ook door b.v. ‘Riverdance’ ontwikkeld tot een eigentijdse dansvorm.

(vanaf 6 jaar)

Voor wie zijn/haar conditie op peil wenst te houden op swingende en toffe muziek, is Body Heat/ Aerobic de oplossing!
Het eerste deel van de les bestaat uit een stevige warming-up, gevolgd door spierversterkende oefeningen. Muziek uit de hitparades zorgt er voor dat je steeds in het juiste ritme blijft, de lesgeefster doet enthousiast mee en ziet toe op de correcte uitvoering van alle bewegingen.

Langzaam wordt je hartritme op peil gebracht voor het dansante gedeelte, waarna je gradueel terug afbouwt tot volledige rust in de cooling-down, gevolgd door stretching tijdens de laatste tien minuten van de sessie.
Na een uurtje Body Heat/ Aerobic voel je je aangenaam ontspannen en kijk je al uit naar de volgende les.

(vanaf 16 jaar)

De houdingen komen allemaal voor in gewone Hatha yoga. Alleen bij Power Yoga worden de houdingen vloeiend en dynamisch uitgevoerd, onderling verbonden.
Daarbij gebruik je ademhalingstechniek.

De ademhaling geeft de kracht en ondersteuning, die je nodig hebt om de houdingen goed en zorgvuldig uit te voeren.

Dit is om het gezondheidseffect te vergroten.

Gezondheidseffecten:

  • Door het omhoog brengen van de lichaamstemperatuur stimuleer je het afweersysteem.
  • Door het transpireren krijg je een dieptereiniging. De afvalstoffen en giftige stoffen worden afgevoerd.
  • De bloedsomloop wordt gestimuleerd.
  • Je gaat je meer ontspannen voelen.
  • De verbranding van calorieën wordt bevorderd.
  • De conditie verbetert.
  • Het coördinatievermogen verbetert.
  • De kans op sportblessures vermindert.
  • Uw innerlijke rust wordt gestimuleerd.

Bij regelmatige beoefening van Power Yoga wordt je lichaam sterker,
leniger en meer ontspannen en voelt u zich fris, energiek en in balans.

(vanaf 16 jaar)

Pilates is een trainingsmethode voor lichaam en geest, ontwikkeld door Joseph Pilates. Omdat hij zelf een tengere jongen was, en op jonge leeftijd een zwakke gezondheid had, experimenteerde hij met allerlei vormen van sport en yoga om zijn lichaam sterker te maken. Als jong volwassene was zijn gezondheid daardoor zeer verbeterd. Hij ontwikkelde uit eigen opgedane ervaring en kennis van Westerse en Oosterse filosofen een eigen trainingsmethode met als doel fit te worden en te blijven.

Regelmatige beoefening van Pilates heeft een gunstige uitwerking op je lichaam. Activiteiten als zitten, staan, rennen, sporten, dansen of trainen in een fitnessruimte, versterken alleen sommige spiergroepen maar laten anderen ongemoeid.
Pilates oefeningen zorgen voor een evenwichtige ontwikkeling van alle spiergroepen. Door regelmatige oefening zal je houding verbeteren, zal je rechter gaan zitten en soepeler en gracieuzer bewegen.
Verbeterde longinhoud en circulatie door de diepe en gezonde manier van ademhalen is nog een belangrijk voordeel. Verder worden de buik- en rugspieren versterkt en houding, evenwicht en controle over het lichaam verbeterd.

(vanaf 16 jaar)

Qi gong is een onderdeel van de traditionele Chinese geneeswijze. Deze bewegingsvorm bestaat uit losse oefeningen of een korte serie van subtiele bewegingen waarbij de spieren en gewrichten intensief getraind worden, maar op zo’n zachte manier dat blessures vrijwel niet mogelijk zijn. De bewegingen zijn vloeiend en harmonieus op het ritme van de ademhaling en met volledige aandacht uitgevoerd.
Het bevordert de ontwikkeling van een dieper zelfbewustzijn, een heldere kalme geest.

Wat kan Qi gong voor u betekenen?

  • Leren efficiënter omgaan met je energie, toename van je energie
  • Verbetert de bloedsomloop
  • Versterkt het immuunsysteem
  • Leert loslaten, zowel fysiek als geestelijk
  • Bevordert het concentratievermogen en de coördinatie
  • Goed voor de balans / evenwicht
  • Bevordert een goede houding
  • Stimuleert een gezonde ademhaling
  • Brengt harmonie in lichaam en geest

Het geeft bij veel mensen een verlichting van de klachten en een verbetering van de kwaliteit van leven. Qi gong is een manier van bewegen die voor iedereen toegankelijk is, het werkt preventief en je voelt je vitaler.

Zumba/ Fitness betekent snel bewegen en lol hebben. Het is een work-out op swingende latin muziek vergelijkbaar met aerobics. De bewegingen zijn gebaseerd op Latijns-Amerikaanse dans. Je hele lichaam is in beweging en het versterkt je spieren. Up-tempo en langzame ritmes wisselen elkaar af. Zumba/ Fitness wordt soms ook afgewisseld met buikspieroefeningen om deze nog extra te trainen. Wil je graag plezier hebben tijdens het dansen en ook nog eens vet verbranden kom dan meedoen met de Zumba/ Fitness les!

Hatha yoga is een tijdloos middel dat bestaat uit lichaamsoefeningen met ademtraining en ontspanning. Door deze drie elementen te combineren zorg je ervoor dat lichaam en geest met elkaar in contact komen en kom je weer in contact met jezelf. De houdingen geven energie, en het gevoel dat door middel van de oefeningen naar boven komt, geven je een sterk en aanwezig gevoel.

De yogahoudingen (= asana’s) worden staand, zittend en liggend uitgevoerd. Iedereen kan het beoefenen want er wordt aan het niveau van de groep aangepast. Een yogales begint met concentratieoefeningen om de aandacht naar jezelf te brengen, vervolgens een serie yogahoudingen, waarna de les altijd wordt afgesloten met een uitgebreide ontspanning. Een moment van totale rust.

  • Leert hoe je spanningen kunt loslaten en werkt rustgevend
  • Zorgt ervoor dat de gewrichten hun natuurlijke beweeglijkheid hervinden. Hoofdpijn, rugklachten, vermoeidheid, ademproblemen en andere fysieke klachten kunnen al na korte tijd sterk verminderen of zelfs geheel verdwijnen.
  • Reguleert de ademhaling.
  • Maakt je bewust van jezelf en hoe je omgaat met je energie.
  • Versterkt je concentratievermogen
  • Maakt de spieren soepel en de algehele lichaamshouding verbetert.
  • Brengt lichamelijke processen – bijvoorbeeld onze spijsvertering of zenuwstromen – in balans.
  • Kortom: Yoga is een kwestie van doen en geeft letterlijk meer ademruimte.